På jævnt dansk kalder vi det udstødningsisolering. Og hvis du ikke lige ved hvad det skal gøre godt for, så får du lige en forklaring. Udstødningsisolering isolerer – ja, udstødningen på din motorcykel. Men hvorfor er det nødvendigt? Jo, ved at holde varmen inde i udstødningen opnår du en mere effektiv forbrænding og bedre rensning. Det giver mærkbar forbedring i kørslen.

Isoleringen beskytter benene

Udstødningsrøret bliver ekstremt varmt under kørsel. Så en lille bonus ved at isolere er at du beskytter benene mod varmen. Desuden kan isolering have en æstetisk effekt – det ser bare godt ud. Isoleringen fås i forskellige varianter så det passer til din motorcykel. Hos Motorsportshop er der to farver at vælge mellem. Du kan også få wrapping i forskellige bredder. Den brede er hurtigere at sætte på, mens nogle foretrækker den smalle fordi den ser bedre ud.

Slip for smeltede støvler

Det er bare træls at bruge en formue på støvler for at smelte dem på en varm udstødning. Bukserne er også udsatte. Selvom du har valgt god kvalitet i køretøj, så er du ikke sikret mod brænd- og smeltemærker. Før du sætter isoleringen på skal du afmontere hele udstødningssystemet. Dels for at få lettere adgang til at vikle isoleringen omkring, men også for at rense udstødningen for rester af brændte støvler, bukser eller andet der har sat sig fast.

Teknik under vikling

Start altid bagerst med at isolere. På den måde forebygger du at vand samler sig på isoleringen og trænger ind. En god vikling er stram og giver vandet mulighed for at rende af. Når du tager wrappingen ud af pakken bør du lægge det i blød i vand så det er helt vådt. Brug gerne handsker mens du arbejder med isoleringen. Nu er du klar til at isolere udstødningen.